Third Session of the Forum on Minority Issues  Minorities and effective participation in economic life  14 and 15 December 2010, Palais des Nations, Geneva, Switzerland     Best practices  presented by the   Universal Esperanto Association (Universala Esperanto‐Asocio, UEA),  that come out of our work in the field of minorities and education.    A practical model to address barriers to equal access to quality education,   especially with regard to language use and language learning.     Australia's  foremost  expert  in  languages  policy  and  education,  Professor  Joseph  Lo  Bianco  recommends use of Esperanto as a "language apprenticeship" in early childhood, to improve the  effectiveness of later language learning."     For this reason, Esperanto has been taught as a formal, compulsory part of the curriculum in Perth  Montessori  School,  Riverlands  Montessori  School,  Treetops  Montessori  School,  The  Foothills  School, Candelo Public School and Hackham South Primary School, in the last decade.     In all of these cases, the subject was taught by a language specialist, as is the normal custom in  Australia.     In 2010, a new resource became available, which equips generalist teachers to integrate language  education into the curriculum for more effective and frequent learning. It is called "Talking to the  Whole Wide World" and is already in use at Sutherland Montessori School.     It has been bought with a view to implementation in 2011 by Wagin Primary School, Halls Head  Primary School, Eneabba Primary School, Riverlands Montessori School, St Johns Rangeway, River  Valley Primary School and Jakarta Montessori School, in Indonesia.    http://www.mondeto.com/talking‐to‐the‐whole‐wide‐world.html     Annexe: “The position of the Universal Esperanto Association on Linguistic Rights“    http://www.linguistic‐rights.org/en/about.html             www.uea.org    |   www.linguistic‐rights.org    |   www.esperanto.net    |   www.lernu.net    

Select target paragraph3