
U.N. Doc. CCPR/C/95/D/1334/2004
Communication No. 1334/2004

19 March 2009

HUMAN RIGHTS COMMITTEE
Ninety-fifth session

16 March - 9 April 2009

RAKHIM MAVLONOV AND MR. SHANSIY SA'DI
v.

UZBEKISTAN

VIEWS

Return Home

BEFORE: CHAIRPERSON: Mr. Yuji Iwasawa (Japan)

VICE-CHAIRPERSONS: Ms. Zonke Zanele Majodina (South Africa); Sir Nigel Rodley 
(United Kingdom); Mr. José Luis Perez Sanchez-Cerro (Peru)

RAPPORTEUR: Ms. Iulia Antoanella Motoc (Romania)

MEMBERS: Mr. Abdelfattah Amor (Tunisia), Mr. Prafullachandra Natwarlal Bhagwati 
(India), Mr. Lazahri Bouzid (Algeria), Ms. Christine Chanet (France), Mr. Ahmed Amin 
Fathalla (Egypt), Ms. Helen Keller (Switzerland), Mr. Rajsoomer Lallah (Mauritius), Mr. 
Michael O’Flaherty (Ireland), Mr. Rafael Rivas Posada (Colombia), Mr. Fabián Omar 
Salvioli (Argentina), Mr. Krister Thelin (Sweden), Ms. Ruth Wedgwood (United States 
of America)

PermaLink: http://www.worldcourts.com/hrc/eng/decisions/2009.03.19_Mavlonov_v_Uzbekistan.htm

Citation:
Mavlonov and Sa'di v. Uzbekistan, Comm. 1334/2004, U.N. Doc. 
CCPR/C/95/D/1334/2004 (HRC 2009)

Represented 
By:

Mr. Morris Lipson and Mr. Peter Noorlander

The Human Rights Committee, established under article 28 of the International Covenant on Civil and 
Political Rights,

Meeting on 19 March 2009,

Having concluded its consideration of communication No. 1334/2004, submitted to the Human Rights 
Committee on behalf of Mr. Rakhim Mavlonov and Mr. Shansiy Sa'di under the Optional Protocol to 
the International Covenant on Civil and Political Rights,

Having taken into account all written information made available to it by the authors of the 
communication, and the State party,



Adopts the following:

VIEWS UNDER ARTICLE 5, PARAGRAPH 4, OF THE OPTIONAL PROTOCOL

1. The authors of the communication are Mr. Rakhim Mavlonov and Mr. Shansiy Sa'di, Uzbek 
citizens of Tajik origin, dates of birth unspecified, residing in the Samarkand region of Uzbekistan at 
the time of submission of the communication. [FN1] They claim to be victims of violations by 
Uzbekistan FN2 of their rights under article 19 and article 27, read together with article 2, of the 
International Covenant on Civil and Political Rights. They are represented by counsel, Mr. Morris 
Lipson and Mr. Peter Noorlander, lawyers employed by the non-governmental organization "Article 
19".

------------------------------------------------------------------------------------
[FN1] On 15 November 2006, the counsel informed the Committee that in the period since the 
communication was submitted Mr. Mavlonov has had to flee Uzbekistan.
[FN2] The Optional Protocol entered into force for the State party on 28 December 1995.
------------------------------------------------------------------------------------
FACTUAL BACKGROUND

THE CASE OF MR. MAVLONOV

1. 2.1 Mr. Mavlonov is the editor of the newspaper "Oina" and Mr. Sa'di is a regular reader of the 
same newspaper. "Oina" was published almost exclusively in the Tajik language, principally for a 
Tajik audience. It was the only non-governmental Tajik-language publication in the Samarkand 
region of Uzbekistan. Issues of "Oina" were published bi-weekly, and were distributed to dozens of 
schools that use Tajik as the language of instruction. Each such school received between 25 and 100 
copies. In addition to the schools, "Oina" had approximately 3000 subscribers, and approximately 
1000 copies of the newspapers were sold by street vendors.

2. 2.2 Consistent with the goals of its statutes, "Oina" published articles containing educational and 
other materials for Tajik-language students and young persons, to assist in their education, to promote 
a spirit of tolerance and a respect for human values, and to assist in their intellectual and cultural 
development. In addition to publishing reports on events and matters of cultural interest to this 
readership (including interviews with prominent Tajik personalities), the newspaper published 
samples of students' work. It also detailed particular difficulties facing the continued provision of 
education to Tajik youth in their own language, including shortages of Tajik-language textbooks, low 
wages for teachers and the forced opening of classes using Uzbek as the language of instruction in 
some schools where Tajik had previously been the only language of instruction.

2.3 "Oina" was initially registered on 8 November 1999. Its founders were the private firm "Kamol", 
the Samarkand City Bogishamal District Administration and Mr. Mavlonov, as an editor. In the 
spring of 2000, the private firm "Kamol" and the Samarkand City Bogishamal District Administration 
opted out as "Oina's" founders. In accordance with the Uzbek Law "On Mass Media" of 26 December 
1997 [FN3] and applicable regulations, it was required that the newspaper re-register. On an 
unspecified date, "Oina" applied for re-registration, with a public entity, the "Kamolot" Foundation's 
Samarkand City branch, and "Simo", a private firm formed by Mr. Mavlonov, as the newspaper's two 
founders. The application was approved by the Press Department of the Samarkand Regional 
Administration, the entity responsible for the registration of applications in the Samarkand region 
(hereinafter, "Press Department"), and "Oina" was re-registered on 17 August 2000. It resumed 
publication shortly thereafter. Its circulation was approximately the same as before the re-registration, 
and the same schools continued to subscribe to and to receive copies of the newspaper.

------------------------------------------------------------------------------------



[FN3] The relevant part of article 13 of the Law "On Mass Media" reads: 'The application for 
registration of the mass media organization should specify its: 1. Founder(s); 2. Name, working 
language(s), and legal address; 3. Aims and tasks; 4. Supposed readership (viewership, audience); 5. 
Supposed periodicity of publication or broadcast, volume of the publication, sources of funding, 
material and technical supply. If the said data change, the mass media is obliged to re-register 
according to existing procedures. If these changes are not essential, the registration entity could make 
a decision that it is not necessary to re-register this mass media organization.'
------------------------------------------------------------------------------------

2.4 The last issue of "Oina" was published on 7 March 2001. On 23 March 2001, the head of the 
"Kamolot" Foundation wrote a letter to the Press Department informing it that "Kamolot" was opting 
out. According to the Press Department, this opt-out triggered a duty on "Oina" to apply for re-
registration. Accordingly, in a decision dated 28 March 2001, and apparently pursuant to its authority 
under article 16 of the Law "On Mass Media" and applicable regulations, the Press Department (a) 
cancelled "Oina's" license to publish, (b) directed an order to all printing shops in the region 
prohibiting them from printing copies of "Oina", and (c) noted that "Oina" could apply for re-
registration and that the Press Department would consider any such submission 'in strict compliance 
with law'.

2.5 On 29 March 2001, Mr. Mavlonov and the private firm "Simo" submitted a re-registration 
application. [FN4] According to Mr. Mavlonov, this application was in conformity with Uzbek law. 
[FN5]

------------------------------------------------------------------------------------
[FN4] Under paragraph 1.3 of "Oina" statutes, 'the newspaper is not a legal person and operates using 
its founder's bank account and official seal/stamp'.
[FN5] Reference is made to article 13 of the Law "On Mass Media" and to paragraph 4 of a 
Resolution of the Cabinet of Ministers No. 160 "On the procedures of Registration of the Mass Media 
in the Republic of Uzbekistan" of 15 April 1998 (hereinafter, "Resolution No. 160") and its annex.
------------------------------------------------------------------------------------

2.6 On an unspecified date, Mr. Mavlonov received a document by post entitled "Decision of the 
meeting of the mass media organs registration commission under the Samarkand regional 
Administration Press Department" dated 27 April 2001. The commission resolved as follows:

'Due to the fact that the newspaper "Oina" grossly violated article 6 of the Law "On Mass Media" [...]; 
due to the numerous faults committed as becomes clear from the materials presented, and pursuant to 
the Law "On Mass Media" and mass media organs registration Regulations and Resolution of the 
Cabinet of Ministers of 23 May 2000 devoted to the improvement of mass media activity towards 
enlightenment and national ideology building, it is unsuitable to re-register the newspaper "Oina".'

The newspaper was considered to have published articles inciting inter-ethic hostility, as well as to 
have spread the view that Samarkand was a 'city of Tajiks', which allegedly constituted a violation of 
laws prohibiting calls for changes to the territorial integrity of the country. The decision also stated 
that the newspaper had published articles suggesting that local officials were 'far from enlightened', 
which was considered to be insulting.

2.7 No specific published articles were referred to in the decision; however, Mr. Mavlonov considers 
that the only two articles upon which the commission might have based the above comments are a 
Tajik writer's interview published in "Oina's" last edition, in which he referred to Samarkand as a 
'pearl of Tajik culture', and was critical of the low salaries of Tajik teachers; another may have been 
an open letter published on 23 November 2000, addressed to the mayor of Samarkand, which sought 
an explanation of why insufficient resources had been allocated to fund the purchase of Tajik 
schoolbooks. It also questioned whether closing down Tajik classes was consistent with the 



government's policy of encouraging equality and the friendly co-existence of all nationalities. Mr. 
Mavlonov reviewed all publications prior to their release for compliance with the law. FN6 
Additionally, each of "Oina's" issues had been subjected to prior censorship by the representative of 
the Office of the Chief of State Press Committee's State Secrets Inspectorate. The same Office's 
representative, who had previously approved the publications in question, was in fact one of the 
members of the commission under the Samarkand regional Administration Press Department that 
made the decision not to re-register "Oina".

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------FN6 
Newspapers cleared for publication were given an official stamp; those without stamps were 
prohibited from being published.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.8 Mr. Mavlonov filed suit on behalf of "Oina" to challenge the Press Department decision in the 
Temiryul Inter-district Civil Court. On 17 September 2001, the court dismissed the case due to lack of 
jurisdiction and instructed Mr. Mavlonov to bring his suit to the economic court. Mr. Mavlonov 
proceeded to the Samarkand Regional Economic Court on behalf of "Oina", which was replaced by 
"Simo" during the hearing. In court, he challenged the decision of the Samarkand Regional 
Administration Press Department of 28 March 2001. On 20 November 2001, this court held that 
"Oina" was in fact required to re-register, as this requirement was triggered by a founder's opt-out. 
However, the court ordered the Press Department to register "Oina" within one month, as well as 
reimbursing it for court fees and related expenses. The Press Department appealed.

2.9 On 20 December 2001 a three-judge appellate panel of the Samarkand Regional Economic Court 
affirmed that in conformity with article 48 of the Economic Procedure Code, in the case of a change 
in a party to the proceedings, an examination of the case should start anew. On this basis, the court 
repealed the decision requiring the re-registration of "Oina". "Simo" appealed to the Higher Economic 
Court for cassation review.

2.10 The Higher Economic Court upheld the decision of the regional court, but on a different basis. It 
held, in particular, that the economic court system did not have subject-matter jurisdiction because 
under article 11 of the Law "On Mass Media", registration decisions are to be appealed only to the 
civil courts by the founders or by the editorial board.

2.11 Mr. Mavlonov returned to the Temiryul Inter-district Civil Court where he had begun, but this 
time as plaintiff himself. He complained, inter alia, about the arbitrary decisions taken by the Head of 
the Press Department, who required Mr. Mavlonov to find an additional founder for "Oina" after the 
first opt-out, despite the fact that under paragraph 4 of the annex to Resolution No. 160, a mass media 
entity could be registered even with just one founder. A decision was rendered on 27 May 2002. The 
inter-district court noted a new allegation by the Press Department that "Simo"'s financial situation 
was insecure; it also prominently noted remarks by the Press Department that Mr. Mavlonov was 'not 
a qualified journalist by education'. The court held, firstly, that under the authority of paragraph 9 of 
Resolution No. 160, the founder's opt-out did indeed trigger a new obligation on "Oina" to re-register. 
Secondly, it upheld the Press Department's denial of the re-registration application. In so doing, it did 
not advert to any alleged violations of article 6 of the Law "On Mass Media". The basis for its 
holding, instead, was that there were shortcomings in the re-registration application: specifically, that 
the date of the newspaper's statute did not correspond with the date of its adoption; four pages of 
"Simo"'s statutes were missing; and the surname of "Simo"'s director was inaccurate.

2.12 Mr. Mavlonov appealed to the Samarkand Regional Civil Court, which delivered its judgment on 
28 June 2002, affirming the decision of the inter-district court. After repeating the technical 
requirements for registration as set forth in Resolution No. 160 at paragraph 4, the court wrote: 'Based 
on these Regulation requirements and the law "On Mass Media", the newspaper's activity was not 
compliant with its aims and was contrary to the law, which was correctly mentioned' by the Press 



Department in its decision. At another point, the court wrote that it 'also takes into consideration the 
financial situation of ["Simo"]'.

2.13 Before proceeding with further appeals, on 20 August 2002, Mr. Mavlonov submitted another 
application for "Oina's" re-registration to the Press Department with "Simo" as founder, which was 
rejected on 20 September 2002. A letter from the Press Department stated that the grounds for refusal 
were the poor financial situation of the paper, as well as the fact that no changes had been made to the 
aims and objectives contained in the newspaper's statutes. However, these had not hitherto been the 
subject of adverse comments, either from the Press Department or the courts. Earlier, they had only 
alleged that "Oina's" aims and objectives were not consistent with its statutes.

2.14 Mr. Mavlonov then appealed for supervisory review to the President of the Samarkand Regional 
Court, and the Supreme Court, which dismissed his appeals on 5 November 2002 and 2 May 2003, 
respectively; further attempts to seek review in the Supreme Court were dismissed, most recently on 
23 September 2004. Mr. Mavlonov concluded that further requests to the Supreme Court would be 
futile, and that, therefore, all domestic remedies had been exhausted.

THE CASE OF MR. SA'DI

3.1 The other author, Mr. Sa'di, a member of the country's Tajik ethnic minority and a regular "Oina" 
reader, does not presently have, nor has he ever had, any practical possibility of challenging the denial 
of "Oina's" re-registration application in the courts. He could not have joined with "Oina" in the 
original suit, because the civil court system denied jurisdiction of the case and sent it to the economic 
courts, where he, as a reader, had no standing to sue. By the time the case was sent back to the civil 
court system, eight months had passed. There had been no coverage of the litigation by the media, and 
so Mr. Sa'di had no way of knowing that a civil case was being initiated. Consequently, he had no 
reasonable opportunity to participate in the civil litigation at that point. Once he had missed the 
opportunity to participate at the trial level, he was barred from participating in any of the appellate 
proceedings. Nor could Mr. Sa'di have litigated the issues thereafter on his own behalf, having been 
unable to join "Oina" in the original suit, because of the combination of articles 60 and 100 of the 
Civil Procedure Code, whose effect was to make the decision of the courts regarding the issue of 
"Oina's" re-registration final as to Mr. Sa'di. The only other hypothetical possibility for him would 
have been to seek a finding that the registration regime itself was unconstitutional. However, only the 
Constitutional Court has the jurisdiction to decide regarding the constitutionality of laws; and Mr. 
Sa'di, as an ordinary citizen, has no standing before this court.

3.2 Mr. Sa'di submits that it would have been perfectly futile for him to have attempted to initiate 
proceedings in the local courts to vindicate his rights under articles 19 and 27 of the Covenant. As the 
Committee has explained, it is a 'well established principle of international law and of the 
Committee's jurisprudence' that one is not required to 'resort to appeals that objectively have no 
prospect of success'.[FN7] Moreover, it does not matter whether the unavailability of a remedy is de 
jure or de facto; in either case, a victim is excused from the futile exercise of pursuing it. [FN8]

------------------------------------------------------------------------------------
[FN7] See, for example, Pratt and Morgan v. Jamaica, Communications Nos. 210/1986 and 225/1987, 
Views adopted on 6 April 1989, paragraph 12.3.
[FN8] See, for example, Dermit Barbato v. Uruguay, Communication No. 84/1981, Views adopted on 
21 October 1982, para.9.4.
------------------------------------------------------------------------------------

THE COMPLAINT

4.1 Mr. Mavlonov claims that the refusal of the Press Department of the Samarkand region to re-
register the Oina newspaper (of which he was the editor) amounts to a violation by the State party of 



his right to freedom of expression (in particular his right to impart information in print), as protected 
by article 19 of the Covenant. He also claims that he was prevented from enjoying his own culture, in 
community with other members of the Tajik minority in Uzbekistan, in violation of his rights under 
article 27 of the Covenant. He finally claims to be a victim of violation of article 2, in conjunction 
with the articles 19 and 27 in that the State party failed to take measures to "respect and ensure" the 
rights recognised in the Covenant.

4.2 Mr. Sa'di claims that the refusal of the Press Department of the Samarkand region to re-register 
the Oina newspaper (that he was buying and reading on a regular basis) amounts to a violation by the 
State party of his right to freedom of expression (in particular his right to receive information and 
ideas in print), as protected by article 19 of the Covenant. He further claims to be a victim of a 
violation of his rights under article 27, as he was prevented from enjoying his own culture, in 
community with other members of the Tajik minority in Uzbekistan. He finally claims to be a victim 
of violation of article 2, in conjunction with the articles 19 and 27 in that the State party failed to take 
measures to "respect and ensure" the rights recognised in the Covenant.

4.3 Both authors also claim that the State party's registration regime for print media is per se in 
violation of article 19, paragraph 3, and as such constitutes a restriction of the freedom of expression.

STATE PARTY'S OBSERVATIONS ON ADMISSIBILITY AND MERITS

5.1 On 10 December 2004, 27 March 2006, and 2 June 2006, the State party was requested to submit 
its observations on the admissibility and merits of the communication. On 30 August 2006, the State 
party recalled the facts of the case and added that article 13 of the Law "On Mass Media", on the basis 
of which "Oina's" license to publish was cancelled by the Press Department on 28 March 2001, 
stipulated that the application for mass media registration should indicate its (1) founder(s); (2) title 
and working language(s) and legal address; (3) aims and tasks; (4) targeted readership (audience); and 
(5) planned periodicity of publication or broadcast, number of copies, as well as sources of funding 
and material and technical supplies. A change in any of the above data requires a re-registration.

5.2 The State party also refers to paragraph 5 of the 4th Ruling of the Plenum of the Supreme Court of 
Uzbekistan "On Certain Issues of Conformity in the Consideration of Civil Cases in Court" of 7 
January 1994, according to which a registration of mass media or refusal to do so, as well as claims 
related to the discontinuation of their activities, are within the competency of the courts of general 
jurisdiction (see paragraph 2.10 above). The State party concludes that the decisions of the domestic 
courts are substantiated and in accordance with the law.

AUTHORS' COMMENTS ON THE STATE PARTY'S OBSERVATIONS

6.1 On 15 November 2006, the authors added that the delay in the submission of the State party's 
observations, in contravention of the Committee's Rules of Procedure, has unreasonably continued the 
harm to their right to freedom of expression under article 19 of the Covenant: respectively, Mr. 
Mavlonov's ability to publish "Oina", and Mr. Sa'di's right to receive information and ideas in print. 
They further submit that this delay also continued the harm to their right under article 27 to enjoy 
their own culture, read together with article 2, which requires the State party to take proactive 
measures to 'respect and ensure' the rights recognised in the Covenant. They state that one of the 
authors, Mr. Mavlonov, has had to flee Uzbekistan since the communication was submitted to the 
Committee.

6.2 The authors further submit that the State party failed to address any of the specific claims made in 
their initial submission. While the State party claimed that 'the decisions of the domestic courts are 
substantiated and according to the law', the authors argue that the substance of their communication 
before the Committee is not the compliance of the actions taken against them by the State party's 
authorities in accordance with domestic law but rather the non compliance of the latter with the law of 



the Covenant. The State party has confused the notions of its domestic law with the autonomous 
notion of 'law' in article 19, paragraph 3, of the Covenant. The restriction was not 'provided by law' as 
understood under article 19, paragraph 3, and was not 'necessary' for the protection of a legitimate 
aim.

ISSUES AND PROCEEDINGS BEFORE THE COMMITTEE

CONSIDERATION OF ADMISSIBILITY

7.1 Before considering any claim contained in a communication, the Human Rights Committee must, 
in accordance with rule 93 of its Rules of Procedure, decide whether or not the case is admissible 
under the Optional Protocol to the Covenant.

7.2 The Committee has ascertained, as required under article 5, paragraph 2, of the Optional Protocol, 
that the same matter is not being examined under another procedure of international investigation or 
settlement. It also notes that the State party did not contest that domestic remedies in the present 
communication have been exhausted with regard to any of the authors.

7.3 The Committee considers that the authors' claims have been sufficiently substantiated for 
purposes of admissibility, and declares them admissible.

CONSIDERATION OF THE MERITS

8.1 The Human Rights Committee has considered the communication in the light of all the 
information made available to it by the parties, as provided under article 5, paragraph 1, of the 
Optional Protocol.

8.2 The Committee notes that in its submission on the authors' allegations, the State party has not 
provided any specific observation on the claims with regard to articles 19 and 27, but it has merely 
stated that the decisions of the domestic courts are substantiated and in accordance with the law. In 
the absence of any other pertinent information from the State party, due weight must be given to the 
authors' allegations, to the extent that they have been properly substantiated.

8.3 With regard to article 19, the authors claimed in great detail that the refusal to re-register "Oina" 
by the State party's authorities is in violation of Article 19 of the Covenant in its failure to be 
'provided by law' and to pursue any legitimate aim, as understood under article 19, paragraph 3. In the 
Committee's view, issues related to the registration and/or re-registration of mass media fall within 
the scope of the right to freedom of expression protected by article 19. The Committee observes that 
article 19 allows restrictions only as provided by law and necessary (a) for respect of the rights and 
reputation of others; and (b) for the protection of national security or public order (ordre public), or of 
public health or morals. It recalls that the right to freedom of expression is of paramount importance 
in any society, and any restrictions to the exercise of must meet a strict test of justification. [FN9]

------------------------------------------------------------------------------------
[FN9] See, inter alia, Kim v. the Republic of Korea, Communication No. 574/1994, Views adopted on 
3 November 1998 and Park vs. the Republic of Korea, Communication No. 628/1995, Views adopted 
on 20 October 1998.
------------------------------------------------------------------------------------

8.4 In the present case, the Committee is of the opinion that the application of the procedure of 
registration and re-registration of "Oina" did not allow Mr. Mavlonov, as the editor, and Mr. Sa'di, as 
a reader, to practice their freedom of expression, as defined in article 19, paragraph 2. The Committee 
notes that the State party has not made any attempt to address the authors' specific claims, including 
Mr. Mavlonov's reference to the decision of the Commission which suggests that the content of the 



"Oina" is the reason for the denial of the re-registration (see paragraph 2.6 above). Nor has it 
advanced arguments as to the compatibility of the requirements, which are de facto restrictions on the 
right to freedom of expression, which are applicable to the authors' case, with any of the criteria listed 
in article 19, paragraph 3, of the Covenant. The Committee therefore finds that the right to freedom of 
expression under article 19 of the Covenant, respectively, Mr. Mavlonov's ability to publish "Oina" 
and to impart information, and Mr. Sa'di's right to receive information and ideas in print, has been 
violated. The Committee notes that the public has a right to receive information as a corollary of the 
specific function of a journalist and/or editor to impart information. It considers that Mr. Sa'di's right 
to receive information as an "Oina" reader was violated by its non-registration.

8.5 As to the authors' claim regarding the mass media registration regime as such constituting an 
independent violation of article 19, paragraph 3, the Committee concludes that it is not necessary to 
decide on this issue, in light of the finding of a violation of this provision in the authors' case, and 
especially with regard to the limited information available before it.

8.6 As for the authors' claim under article 27, the Committee explained in its General Comment No. 
23 on this provision, that this article 'establishes and recognizes a right which is conferred on 
individuals belonging to minority groups and which is distinct from, and additional to, all the other 
rights which ... [individuals] are already entitled to enjoy under the Covenant'. [FN10] It specifically 
noted that the 'protection of these rights is directed towards ensuring the survival and continued 
development of the cultural, religious and social identity of the minorities concerned'. [FN11] Finally, 
the Committee has emphasized that article 27 requires State parties to employ '[p]ositive measures of 
protection [...] against the acts of the State party itself, whether through its legislative, judicial or 
administrative authorities [...]".[FN12]

------------------------------------------------------------------------------------
[FN10] Human Rights Committee's General Comment No. 23 (1994), para.1.
[FN11] Ibid, para.9.
[FN12] Ibid, para.6.1
------------------------------------------------------------------------------------

8.7 In this respect, the Committee has noted the authors' uncontested claim that "Oina" published 
articles containing educational and other materials for Tajik students and young persons on events and 
matters of cultural interest to this readership, as well as reported on the particular difficulties facing 
the continued provision of education to Tajik youth in their own language, including shortages in 
Tajik-language textbooks, low wages for teachers and the forced opening of Uzbek-language classes 
in some Tajik schools. The Committee considers that in the context of article 27, education in a 
minority language is a fundamental part of minority culture. Finally, the Committee refers to its 
jurisprudence, where it has made clear that the question of whether Article 27 has been violated is 
whether the challenged restriction has an 'impact [...] [so] substantial that it does effectively deny to 
the [complainants] the right to enjoy their cultural rights [...]'.[FN13] In the circumstances of the 
present case, the Committee is of the opinion that the use of a minority language press as means of 
airing issues of significance and importance to the Tajik minority community in Uzbekistan, by both 
editors and readers, is an essential element of the Tajik minority's culture. FN14 Taking into account 
the denial of the right to enjoy minority Tajik culture, the Committee finds a violation of article 27, 
read together with article 2.

------------------------------------------------------------------------------------
[FN13] See Länsman et al. v. Finland, Communication No. 511/1992, Views adopted on 26 October 
1994, para.9.5.
FN14 Ibid, paras.9.2 and 9.3.
------------------------------------------------------------------------------------

9. The Human Rights Committee, acting under article 5, paragraph 4, of the Optional Protocol to the 



International Covenant on Civil and Political Rights, is of the view that the facts before it disclose a 
violation of the authors' rights under article 19 and article 27, read together with article 2, of the 
International Covenant on Civil and Political Rights.

10. Under article 2, paragraph 3(a), of the Covenant, the State party is under obligation to provide Mr. 
Mavlonov and Mr. Sa'di with an effective remedy, including the reconsideration of "Oina's" 
application for re-registration, and compensation for Mr. Mavlonov. The State party is also under 
obligation to take measures to prevent similar violations in the future.

11. Bearing in mind that, by becoming a State party to the Optional Protocol, the State party has 
recognized the competence of the Committee to determine whether there has been a violation of the 
Covenant or not and that, pursuant to article 2 of the Covenant, the State party has undertaken to 
ensure to all individuals within its territory and subject to its jurisdiction the rights recognized in the 
Covenant and to provide an effective and enforceable remedy in case a violation has been established, 
the Committee wishes to receive from the State party, within one hundred eighty days, information 
about the measures taken to give effect to the Committee's Views. The State party is also requested to 
publish the Committee's Views.

[Adopted in English, French and Spanish, the English text being the original version. Subsequently to 
be issued also in Arabic, Chinese and Russian as part of the Committee's annual report to the General 
Assembly.]

An individual opinion co-signed by Committee members Sir Nigel Rodley and Mr. Rafael Rivas 
Posada has been appended to the present Views.

APPENDIX

SEPARATE OPINION OF COMMITTEE MEMBERS SIR NIGEL RODLEY AND MR. RAFAEL 
RIVAS POSADA

We do not agree that Mr. Sa'di has been the victim of a self standing violation of article 19(2). On the 
other hand, we do consider he has been the victim of violation of article 27, read together with article 
19.

We find the Committee's literalist reading of the right to receiving information and ideas is 
unconvincing. The Committee's position would require it to treat every potential recipient of any 
information or ideas that have been improperly suffered under article 19 as a victim in the same way 
as the person having been prevented from expressing or imparting the information or ideas. Thus, it 
could find itself dealing with communication from every reader or viewer or listener of a medium of 
mass communication that has been improperly closed down or whose content has been improperly 
suppressed. This is not a 'floodgates' argument. Rather it is evident that its literalist approach may 
simply not be the most plausible interpretation of article 19(2). For us, this aspect of Mr. Sa'di's 
complaint smacks of actio popularis.

Moreover, it was simply unnecessary for the Committee to take this far-reaching position in the 
instant case. There is no disagreement that Mr. Sa'di was a victim of a violation of article 27, 
paragraph 2. Moreover, we believe that Mr. Sa'di is a victim of a violation of article 19 read together 
with article 27. This is because of the special nature of article 27 which envisages the enjoyment of 
rights by persons as members of minority communities. This should have been a sufficient finding for 
the Committee in this case.

[signed] Sir Nigel Rodley

[signed] Mr. Rafael Rivas Posada



[Done in English, French and Spanish, the English text being the original version. Subsequently to be 
issued also in Arabic, Chinese and Russian as part of the Committee's annual report to the General 
Assembly.]

home | terms & conditions | copyright | about

Copyright © 1999-2011 WorldCourts. All rights reserved.


